måndag 23 maj 2011

Sapfo

Eftersom vi missat att skriva om en kvinnlig författarinna så gör vi ett kort inlägg om det också.

Vi ska nu skriva om Sapfo, den första och den mest kända författarinnan, som var en grekisk vislyriker.
Hon föddes någon gång mellan 630 och 612 f.Kr och dog, pga. att hon tog självmord då hon hoppat från en klippa eftersom hennes kärlek till en ung sjöman inte besvarades, ca 570 f.Kr.
Hon levde på ön Lesbos och hade en dotter vid namn Kleis.
Enligt tradition anses Sapfo ha drivit en flickskola, där hon undervisade poesi, sång och dans. Det sägs även att hon blev förälskad i sina elever.
Det var därför många utav hennes dikter var kärleksförklaringar till eleverna.
Ordet lesbisk kom efter Sapfo, eftersom hon var inriktad på kvinnor. Men det var inte lesbisk Sapfo var, utan snarare bisexuell.
Lesbisk betyder alltså kärlek mellan kvinnor, vilket är mycket vanligare idag än vad det var på den tiden.

En utav Sapfos mest kända dikter lyder så här:

Så kan ingen likna en gud i lycka
som den avundsvärde du låter sitta
hos dig för att njuta din stämma alltid
älskliga tonfall

och ditt skratt, som klingar så ljuvt - och får mitt
hjärta dock att klappa så tungt i bröstet;
blott jag flyktigt möter dig får jag intet
ord över läppen

tungan ligger styv, men sekundsnabbt löper
lötsligt en sorts eld genom blod och lemmar,
jag förlorar synen, i örats gångar
börjar det ringa,

hela kroppen dryper av svett, jag skälver
in i märg och ben och min hy får gräsets
bleka färg på marken, jag liknar mest en
döende...

Detta var en dikt till en utav hennes elever, som skulle lämna skolan för att gifta sig.


Det verkar som att Sapfo har haft en jobbig tid då hon blivit förälskad, men inte fått något svar tillbaka, varken från hennes elever eller från den unge sjömannen.

Vi tackar för denna gång, och hoppas att ni tyckt att det var intressant.

3 kommentarer: