söndag 1 maj 2011

Typiska drag för Antiken

Tack mina kära vän för dina vackra ord.

Jag tänkte nu fortsätta med de typiska dragen,
 då jag ska skriva om den antika teatern och tävlingar under antiken i Grekland.
Som min kära vän, Adelina, skrev tidigare, genomfördes det ofta körsånger. I körerna fanns det alltid en försångare/ledare som sjöng en växel sång med kören. Så småningom när försångaren fick sjunga långa verser av texten själv, och låtsas vara huvudpersonen i sången, utvecklades han till skådespelare, då han talade texterna istället för att sjunga. På så sätt föddes teatern och dramat.
Pjäserna var ofta gripande och beskrev släktgräl och kärleksbekymmer.
Senare ordnade man årliga teaterfestivaler där tre antika dramatiker fick tävla med fyra pjäser var. Tre utav pjäserna var tragedier och en var ett lustspel.
Under antiken var teatern mycket viktig för Greklands medborgare.
I Aten byggdes arenan ut och fick sedan plats till ca. 15 000 åskådare.
Tyvärr så fanns inte den demokratin som finns idag och därför fick endast män vara med i publiken eller på scenen. Det som jag tycker är lite lustigt är att männen även spelade kvinnorollerna.
Detta är teaterarenan i Aten


Nu över till det som jag tycker är det mest intressanta under antikens tid.
Olympiska spelen, OS, som härstammar från Grekland och ägde rum i Zeus heliga stad Olympia. Zeus var gudarnas konung, den största och mäktigaste. Hans roll var att skapa rättvisa.
Den första tävlingen var år 776 f.kr och förbjöds senare av kejsare TheoDosius. Nu kanske ni tänker, men den håller ju fortfarande på? Ja det gör den, och det är för att spelen återuppstod i modern form år 1896, som tur är!
Vem som helst fick inte vara med och tävla i de olympiska spelen. Det var endast greker och fria män. Med fria män menar jag då att man varken fick vara slav eller straffad. Jag kan nästan förstå att kvinnor inte fick kolla. De tävlade nakna.
Deltagarna var tvungna att komma en månad tidigare för att träna under domarnas tillsyn.
De olympiska spelen hölls varje olympiad, vilket motsvarar fyra år, i fem dagar.
Under spelens gång bars den olympiska elden fram och under spelens gång rådde krigsförbud.
Ett typiskt spel under antiken såg ut ungefär så här:


• Dag 1 – Kappridning och kapplöpning med häst.
• Dag 2 – Femkamp (löpning, längdhopp, brottning, diskus och spjut).
• Dag 3 – Festtåg till guden Zeus ära.
• Dag 4 – Löpning.
Dag 5 – Boxning och brottning.
Vinnaren fick en olivkvistkrans från guden Zeus heliga träd. I allmänhet togs han emot väl av sin hemstad/by och blev ofta rikt belönad.


Här hölls olympiska spelen


Dagens fråga: Vad tycker ni om antikens olmpiska spel?

Detta var nu de kulturella och lite litterära dragen från antiken.

Jag vill tacka för mig för denna gång.
Vi hoppas att ni tyckt att det har varit intressant att läsa de typiska dragen och att ni lärt er något nytt.

Vi hörs snart igen!
Med Vänliga Hälsningar Dilnia & Adelina!


2 kommentarer: